Laurea Magistrale in Geography, Spatial Management, Heritage for International Cooperation - Dipartimento di Storia, Archeologia, Geografia, Arte e Spettacolo (SAGAS)

The class provides the Basics of archaeological research in the Ancient near East mainly for non archaeologists and aims to give the students Basic knowledge on archaeological method, aims of the discipline, valorization of archaeological excavations and interactions with the local population.

The course develops on three stages:

1. Introduction to history and methods of Research in the archaeology of the Ancient Near East

2. Methods for cultural heritage tourism

3. Project presentation

Skills:

1. Knowledge of the main Problems concerning cultural heritage safeguarding and understanding of archaeological practice in the Near East.

2. Ability in apllying the knowledge to case studies with a critical and Independent Approach. Critical ability to evaluate and Point out the better strategies to preserve and valorze the cultural heritage. 

3. Ability in presenting a single Project for cultural vaolrization from ist first draft to the Submission for funding.

Exam: Oral exam and Project presentation. Logical skills, ability in presenting the knowledge, critical skills, rethoric skills. Knowledge of technical vocabulary

Anno accademico: 2019-2020

Il corso presenta i principali concetti dell’Antropologia culturale nell’ottica metodologica della disciplina, prendendo in esame tecniche e strategie d’analisi. L’etnografia, come “pratica-teorica” è analizzata nelle sue fasi di indagine di terreno ed interpretazione dei dati. Un focus particolare è assegnato all’ambito del patrimonio culturale materiale e immateriale, con la presentazione di case studies europei e internazionali.
Il corso esamina le principali strategie di ricerca qualitativa, promuovendo lo sviluppo di specifiche competenze riguardo a metodi e tecniche dell’etnografia. La prima parte del corso delinea il quadro teorico-metodologico della disciplina con particolare attenzione alla produzione di dati, alla soggettività e oggettività della conoscenza, all’aspetto esperienziale, alle forme di etnografia multisituata, al modello teorico ed epistemologico di incorporazione. Nella seconda parte il corso propone una esplorazione critica del concetto di patrimonio materiale e immateriale e di tradizione, attraverso l’analisi e la discussione di ricerche di terreno in ambito europeo e internazionale, che hanno contribuito ad apportare un’altra visione del patrimonio, basata sulle relazioni di scambi e la densità di rapporti tra sistemi culturali differenti.

Anno accademico: 2019-2020