The class provides the Basics of archaeological research in the Ancient near East mainly for non archaeologists and aims to give the students Basic knowledge on archaeological method, aims of the discipline, valorization of archaeological excavations and interactions with the local population.
The course develops on three stages:
1. Introduction to history and methods of Research in the archaeology of the Ancient Near East
2. Methods for cultural heritage tourism
3. Project presentation
Skills:
1. Knowledge of the main Problems concerning cultural heritage safeguarding and understanding of archaeological practice in the Near East.
2. Ability in apllying the knowledge to case studies with a critical and Independent Approach. Critical ability to evaluate and Point out the better strategies to preserve and valorze the cultural heritage.
3. Ability in presenting a single Project for cultural vaolrization from ist first draft to the Submission for funding.
Exam: Oral exam and Project presentation. Logical skills, ability in presenting the knowledge, critical skills, rethoric skills. Knowledge of technical vocabulary
- Enseignant: PUCCI MARINA
- Enseignant: LODA MIRELLA
- Enseignant: PUTTILLI MATTEO GIROLAMO
- Enseignant: TARTAGLIA MARIO
- Enseignant: AZZARI MARGHERITA
- Enseignant: TARTAGLIA MARIO
Il
corso presenta i principali concetti dell’Antropologia culturale nell’ottica
metodologica della disciplina, prendendo in esame tecniche e strategie
d’analisi. L’etnografia, come “pratica-teorica” è analizzata nelle sue fasi di
indagine di terreno ed interpretazione dei dati. Un focus particolare è
assegnato all’ambito del patrimonio culturale materiale e immateriale, con la
presentazione di case studies europei e internazionali.
Il corso esamina le principali strategie di ricerca qualitativa, promuovendo lo
sviluppo di specifiche competenze riguardo a metodi e tecniche dell’etnografia.
La prima parte del corso delinea il quadro teorico-metodologico della
disciplina con particolare attenzione alla produzione di dati, alla
soggettività e oggettività della conoscenza, all’aspetto esperienziale, alle
forme di etnografia multisituata, al modello teorico ed epistemologico di
incorporazione. Nella seconda parte il corso propone una esplorazione critica
del concetto di patrimonio materiale e immateriale e di tradizione, attraverso
l’analisi e la discussione di ricerche di terreno in ambito europeo e
internazionale, che hanno contribuito ad apportare un’altra visione del
patrimonio, basata sulle relazioni di scambi e la densità di rapporti tra
sistemi culturali differenti.
- Enseignant: LANZARA COSTANZA
- Enseignant: ROSSI EMANUELA
- Enseignant: MASIERO ANDREA
- Enseignant: KNIERBEIN SABINE
- Enseignant: LODA MIRELLA
- Enseignant: PUTTILLI MATTEO GIROLAMO