MOOC COURSERA

MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -
Numero di risposte: 16

Ciao a tutti,


Tornando a casa in treno ho iniziato a spulciare l'offerta formativa di COURSERA, il 90% dei corsi ai quali sono interessata prevede una settimana di prova (gratuita) e poi, allo scadere dei 7 giorni, è richiesto il pagamento.

Qualcuno sa come cercare solo corsi gratuiti al 100%?

Su COURSERA non ho trovato i filtri...

Allegato Screenshot esempio.png
In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di FORMICONI ANDREAS ROBERT -
In riposta a FORMICONI ANDREAS ROBERT

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -


Ho trovato un MOOC molto interessante, completamente gratuito: LEARNING HOW TO LEARN ( https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn ).

Va bene se racconto la mia esperienza rispondendo a questa discussione oppure è il caso che ne apra una nuova intitolata Mooc "Learning how to Learn" o qualcosa del genere?

In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di FORMICONI ANDREAS ROBERT -
Ottima domanda. Per me l'importante è che ogni persona o gruppo racconti il MOOC scelto in una discussione dedicata. Ma questa l'hai iniziata tu, quindi puoi benissimo continuare qui.
Grazie

In riposta a FORMICONI ANDREAS ROBERT

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

Il MOOC che ho scelto si chiama, per esteso, Learning How to Learn : Powerful mental tools to help you master tough subjects; dovrebbe durare circa 4 settimante e prevede un impegno di 2-3h a settimana più eventuali attività extra per chi voglia approfondire.

Inizio subito col condividere, in allegato, le prime due giornate e mezzo del mio diario: ci sono informazioni utili sul corso per chi fosse interessato...


In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

Ho fatto un documento con tutte le informazioni utili sul  MOOC, Syllabus incluso: lo trovate in allegato!

In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di FORMICONI ANDREAS ROBERT -

Bene Beatrice,

ma puoi fare i quiz senza pagare?

In riposta a FORMICONI ANDREAS ROBERT

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

Nel MOOC che ho scelto si, è a pagamento solo il certificato a proposito del quale mi arrivano tantissime e-mail: "purchase your certificate!" oppure "

Earn a Course Certificate


If you are taking this course to learn job skills or want to challenge and motivate yourself, accomplish your goals with a Course Certificate!



Tutta questa insistenza è a dir poco fastidiosa!

In riposta a FORMICONI ANDREAS ROBERT

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

WEEK 1

Visto che ho completato il lavoro della prima settimana inizio a raccontarvi la mia esperienza...

In generale devo ammettere che l'organizzazione della piattaforma è a dir poco eccellente: è facilissimo trovare gli argomenti dei vari video (che durano al massimo 10 min) ognuno dei quali ha delle trascrizioni in moltissime lingue (persino il cinese, il vietnamita e il tangong!!!) e, cliccando sulle parole, il video va direttamente al punto in cui l'insegnante le pronuncia (Interactive Transcript).

Sono disponibili le trascrizioni dei video, le slide e persino i video stessi: è possibile scaricare tutto in un attimo! Open education all'ennesima potenza... Il modo di parlare è chiarissimo, pronuncia ineccepibile e dizione perfetta: se potessi parlare con gli organizzatori e i professori senza dubbio farei loro i miei complimenti.


I contenuti dei video e delle letture della prima settimana sono piuttosto interessanti e riguardano:

-la modalità di pensiero/apprendimento Focalizzata e diffusa e il loro uso;

-un approfondimento su cosa sia l'apprendimento e sull'importanza sia del sonno che della pratica, o meglio, del mettere in pratica ciò che si sta imparando;

-una spiegazione delle modalità di funzionamento della memoria di lavoro e di quella a lungo termine.

La parte che mi è piaciuta di più riguarda le brevi attività facoltative alla fine di ongi video come quiz brevissimi, riflessioni personali, brevi racconti autobiografici, per es. sulle tecniche che ciascuno usa per mantenere la concrentrazione.

Insomma si vede subito quanto la pratica sia tenuta in cosiderazione (non è che predicano bene e razzolano male...)

Mi è piaciuta un sacco anche l'intervista al Dottor T. Sejnowski che, a quanto pare, è un luminare nel campo delle neuroscienze e di un qualcosa computazionale: neural computation (non ho capito bene cosa sia, magari approfondirò più avanti), per farla breve studia il cervello e le relazioni che questo ha col comportamento.

Se qualcuno è interessato gli mando il video dell'intervista, non posso caricarlo in allegato perché le dimensioni del file vanno ben oltre i 500KB.


All'indirizzo:

https://www.dropbox.com/sh/j8ht2neouvl9ojk/AACwptDxiCcoEB34O2D1bQqNa?dl=0

...trovate i miei appunti (cartella dropbox), ebbene sì, uso ancora carta e penna!



In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

Buonasera a tutti,

visto che ho completato il secondo modulo del corso vi racconto, a caldo, che cosa ho imparato durante questa seconda settimana.

Key Concepts:

  • Chunking: what is it and how to use it.

    How to form a chunk: Focus your attention, Understand the basic ideas, Practice (bottom-up) then try to gain the big picture context (top-down). Aim: gradually become masters of the material;

  • Illusion of competence in learning:

    -can be caused by: too much highlighting, re-reading, overlearning, einstellung;

    - can be prevented from recalling, self-testing, interleaving, deliberate practice.

  • Motivation and neuromodulators: Dopamine signals related to rewards, above all in future, Aceltycholine signals related to close attention and diffuse mode and Serotonine signals related to social life;

  • Creativity and flexibility in learning/thinking through connections between chunks and transfers in different fields.


Questa è la mia versione dei concetti più importanti affrontati durante le video lectures e nelle letture consigliate. Devo constatare che questa seconda settimana mi è piaciuta ancor più della prima: ho raccolto un sacco di consigli pratici da sperimentare studiando per i prossimi esami e per la tesi... Funzioneranno davvero?

Per capire meglio di che si tratta, ecco una specie di glossario dei termini che ho menzionato sopra:

  • big picture: Overall understanding of an entire situation or problem, framework, contextual vision.

  • chunk: A package of information, made up of separate items which you have united in your memory through association or meaning. For instance, in mathematics, one step in solving a problem can be a chunk. Several such chunks can be combined into a larger chunk which comprises the entire problem-solving strategy. So chunking is the act of grouping or organizing lists of information or concepts into compact packages of information that are easier for your mind to access.

  • deliberate practice: Deliberately focusing your studies on the more difficult material which you still have to master.

  • Einstellung: Getting stuck on the wrong approach to a problem. This occurs when your predisposition to solve a problem in a certain way prevents you from finding a better idea or solution, or doesn't let you being flexible enough to accept new or better solutions.

  • illusions of competence: The mistaken belief that because the material to be learned is right in front of you it’s also lodged firmly in your brain.

  • interleaving: Mixing up the types of problems or situations you are working on so that you need to switch between different techniques or strategies.

  • overlearning: Continuing to study or practice the same material after you have mastered what you can in a given session or timeframe.


Al di là di vari tecnicismi e paroloni di una cosa sono sicura: tramite i video e i materiali da leggere disponibili sulla piattaforma, si arriva a concettualizzare quelle che erano solo intuizioni, si acquisisce consapevolezza riguardo a metodi di studio, tecniche di memorizzazione, modalità di funzionamento di determinate aree del cervello etc. che magari erano già conosciuti/utilizzati, più o meno regolarmente, ma senza capacitarsi delle loro reali potenzialità. Mi sono resa conto che l'importante è riflettere su ciò che si fa in maniera automatica, su ciò che spesso viene dato per scontato ma che, in realtà, nasconde al suo interno molto più di quel si può pensare.

E voi, che ne pensate?


A chi volesse saperne di più dell'interleaving (io all'inizio non avevo capito un tubo) consiglio di dare un'occhiata qui:

http://www.learningscientists.org/blog/2016/8/11-1

In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

Ecco i link per accendere agli appunti che ho preso finora:

WEEK 1:    https://www.dropbox.com/sh/j8ht2neouvl9ojk/AACwptDxiCcoEB34O2D1bQqNa?dl=0             (ho aggiunto delle foto)

WEEK 2:    https://www.dropbox.com/sh/bmygs4paigp1p33/AACVqPffSgVcJNPuxyZSEFA_a?dl=0

In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

Prima di dimenticarmene ecco il link per accedere alla cartella Dropbox con  gli appunti relativi al terzo modulo del MOOC (non appena avrò tempo inserirò un intervento ad esso relativo).


https://www.dropbox.com/sh/c6mvhubzkr1thrn/AAA4UmfjOwmcf1i9XqgS3JAWa?dl=0

In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -

So quanto tutti voi apettiate con ansia e trepidazione il resoconto relativo al terzo modulo...

     click here --> ( http://gph.is/181yJz6 ) <-- click here


...quindi eccolo qua:


WEEK 3

Il terzo modulo del MOOC Learning How to Learn è focalizzato su 2 aspetti centrali per l'apprendimento: la memoria e la procrastinazione.

Dal momento che faccio fatica a tradurre in italiano ciò che ho studiato in un'altra lingua, scriverò direttamente in inglese; I hope you enjoy reading!


Learning well often involves bit by bit, day by day building of solid neural
scaffolds; this is why tackling procrastination is so incredibly important.
You have to keep up with your learning and avoid last minute cramming.

Overview of the key practical aspects of handling procrastination:

  • Keep a planner journal so you can easily track when you reach your goals and observe what does/doesn't work.
  • Commit yourself to certain routines and tasks each day.
  • Write your planned tasks out the night before so your brain has time to dwell on your goals and help ensure success.
  • Arrange your work into a series of small challenges.
  • Always make sure you get lots of rewards.
  • Take a few minutes to savor the feelings of happiness and triumph, which also gives your brain a chance to temporarily change modes (Diffuse-Focused).
  • Deliberately delay rewards until you've finished a task.
  • Watch for procrastination cues. Try putting yourself in new surroundingswith few distractions, such as the quiet section of a library.
  • Gain trust in your new system. You have to work hard during times of focused concentration and also to trust your system enough so that when it comes time to relax, you actually relax without feelings of guilt or worry.
  • Have back up plans for when you still procrastinate. No one's perfect after all.
  • Eat your frogs first every day.

Learning to use your memory in a more disciplined but creative manner helps
you learn to focus your attention, even as you create wild connections that build stronger memories.

There are two main memory systems involved in our ability to chunk concepts:

1. Long Term Memory: it is like a storage warehouse, you need to practice and repeat in order to help store items so you can retrieve them more easily. Practicing and repeating, all in one day, is a bad idea; you should extend them both to several days, how the spaced-repetition technique suggests. 

2. Working Memory: it is like a poor blackboard that quickly fades and you can only hold about four items in it. When you master a technique or concept in some sense, it compacts the ideas so they can occupy less space in your WM when you try to bring them to mind. This frees your mental thinking space so that it can more easily grapple with other ideas or problems.


Furthermore we have outstanding visual and spatial memory systems. If you tap into those systems, it will help improve your memory. To begin tapping into this system, try making a very memorable visual image representing one key item you want to remember (the funnier and more evocative the image is, the better).


The memory palace technique, placing memorable images in a scene that's familiar to you, allows you to dip into the strength of your visual memory system, providing a particularly powerful way to remember things.

Another key to memorization is to create meaningful groups that make easier the material. For instance, try associating numbers with years or with systems you're familiar with.
By making those groups and abbreviations, you can simplify and chunk what you're trying to learn so you can more easily store it in memory. And by memorizing material you understand, you can internalize it in a profound way and so reinforce your mental library.



Think of anything, or if you have any questions, please write me back!!!


Beatrice

In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Memory Techniques

di GALLIGANI BEATRICE -

Provando a utilizzare la MEMORY PALACE TECHNIQUE  durante lo studio di Diritto dell'Unione Europea ho dato vita ad alcuni "collage" per memorizzare:

- la procedura di Adesione;

- i 3 pilastri dell'UE.


Ho usato immagini per me evocative e le ho collocate nelle stanze della casa di mia nonna perché, oltre ad essere molto grande, è uno dei luoghi che ho amato di più da bambina.


In allegato le mie "opere d'arte"

In riposta a GALLIGANI BEATRICE

Re: MOOC COURSERA

di GALLIGANI BEATRICE -
Last Module is over, here's a rapid report about key concepts or ideas, techniques and tricks I learned during week four; I hope you'll enjoy it!


  • If you change your thoughts, you can change your life. It seems people can enhance the development of their neuronal circuits by practicing thoughts that use those neurons. It's important to underline that new neurons are born every day in hippocampus, but they can survive only if we use them by having new experiences and by doing physical activity!

  • Metaphors and analogies are useful not only to remember, but also to understand concepts in many different fields (art, literature, science, maths...). Often, the more visual, the better.

  • When you go rapidly through a homework or test question and you don't go back to check your work, you're using a few parts of  your brain. It's important to take a mental breath and then revisit your work to see whether it makes sense.

  • By doing some of your studying with friends, you can more easily catch where your thinking has gone astray, find errors and avoid overconfidence. Teamwork allows you to compare ideas and opinions, furthermore it has an invaluable role in broadening perspectives and in enhancing your creativity.

  • Going through your own test preparation checklist can vastly improve your chances of success.

  • The hard start-jump to easy technique, can give your brain a chance to reflect on harder challenges even as you're focusing on other easier problems. At a first glance it can seem a strange approach evidences show it can help brain finding solutions using the diffuse mode of thinking.

Test taking pointers:

  • Human body puts out chemicals (Cortisol) when it's under stress which causes sweaty palms, a racing heart, a stomach knot and so on... The way you interpret your body's reaction to those chemicals makes all the difference! So shift your thinking from, this test has made me afraid, to this test has got me excited to do my best; it helps reduce stress and improve your performance.

  • If you're panicked on a test, try to turn your attention to your breath (just for a moment):  relax your stomach, put your hand on it, and take a deep breath.

  •  Your mind can trick you into thinking that what you've done is correct even if it isn't. In order to avoid this you should shift your attention, and then double check your answers using a big picture point of view.

  • Have a good sleep the night before a test!!!


I also share with you a very useful summary concerning Rules of Good Studying  written by Barbara Oakley (you find it in the annex)

As always you can find here my notes!